Het komt veel voor dat je in een bedrijf moet communiceren in een andere taal. Dit kan meerdere redenen hebben. Denk aan een bedrijf die veel klanten in het buitenland heeft. Je doelgroep hoeft namelijk niet alleen in Nederland te zitten. Denk aan Duitsland, Frankrijk, Engeland of zelfs buiten Europa. Daarnaast kan het ook heel goed zijn dat je business partners hebt over de hele wereld waar je normaal mee moet kunnen communiceren. Het kan dus gaan om b2b, maar ook b2c. In dit blog lees je handige manieren om je teksten te vertalen, zonder dat je hier zelf moeite voor hoeft te doen.
Vertalen met extra specialisme
Heb je wel eens gehoord van een vertaalbureau? Door middel van zo’n bureau, kun je grote teksten laten vertalen naar de gewenste taal. Denk aan een bericht die je voor je klanten wilt maken in het Engels. De meeste mensen in Nederland kunnen wel een aardig woordje Engels, maar het is weer een heel vak apart om formeel Engels te schrijven. Daarnaast gaat het vaak over financiële onderwerpen of de wat zakelijkere vertalingen. Dan is het wel zo fijn als dit door een andere organisatie wordt gedaan, wie hier gespecialiseerd in is. Het kan overigens ook voorkomen dat jouw bedrijf net wat meer expertise nodig heeft in de teksten. Dit kan dan gedaan worden door specialisten. Dit noem je een technisch vertaalbureau. Je wilt natuurlijk wel dat je teksten ook echt de juiste informatie bevat.
Zorg dat boodschap blijft bestaan
Als teksten worden vertaald, dan wordt dit gedaan in de meest logische schrijfwijze. Het kan zo zijn dat jouw boodschap aan je doelgroep heel specifiek is. Denk aan een bepaalde stijl die je wilt overbrengen of een bepaalde toon. Daarnaast is het ook vaak zo dat een bedrijf een specifieke emotie of associatie bij de doelgroep wilt oproepen. In de oorspronkelijke taal kan dit vaak op een goede manier worden overgebracht. Om de tekst in een andere taal net zo pakkend te maken, wordt dit door middel van transcreatie gedaan. Zo weet je zeker dat ook jouw boodschap juist aankomt. Dit is wel zo fijn. Zo win je namelijk sneller het vertrouwen van je doelgroep en zullen ze eerder voor jou kiezen in plaats van de concurrent. Of dit nou naar een ander bedrijf gericht is, of naar een consument, dat maakt niet uit. Transcreatie is op meerdere vlakken mogelijk.