Verschillende mensen komen op verschillende manieren in aanraking met product ontwikkeling. Bijvoorbeeld als je een eigen bedrijf hebt en een nieuw product op de markt wil brengen, of wanneer je je als zzp’er in de zakelijke dienstverlening bevindt. Zo kan het zijn dat je voor jezelf een nieuw product ontwikkelt, of voor een ander. Wat de reden ook is, bij productontwikkeling zijn er altijd een aantal stappen die je moet doorlopen. Doe je dat niet, dan is de kans groot dat je belangrijke aspecten over het hoofd ziet en het product niet of niet goed opgeleverd kan worden. Ben jij op zoek naar een productontwikkelaar voor jouw idee, kijk dan eens bij Teklab. Bij Teklab is er voldoende ervaring en expertise om een professionele oplossing te bieden. In dit blog lees je meer over de verschillende fasen van productontwikkeling, zodat je hiermee aan de slag kunt of zodat je weet waar je op moet letten wanneer je dit belangrijke proces uitbesteedt.
Van idee tot product
Bij productontwikkeling wordt er dus vaak een nieuw product gecreëerd om aan de behoeften van de markt te voldoen, maar het kan ook zijn dan een bestaand product wordt verbeterd. Om dit te kunnen realiseren begint de productontwikkeling bij de ideegeneratie. In deze fase worden alle ideeën voor het nieuwe product verzameld, bijvoorbeeld vanuit marktonderzoek, feedback van klanten, brainstormsessies en concurrentieanalysen. Van alle ideeën wordt een selectie gemaakt, die in de volgende fase worden uitgewerkt tot concepten. De opgeleverde concepten worden vervolgens stuk voor stuk beoordeeld op haalbaarheid, winstpotentieel en aansluiting bij de bedrijfsdoelstellingen. Aan de hand van deze beoordeling zal één concept verder gaan naar de volgende stappen. Eenmaal een concept gekozen, dan zal het potentieel hiervan worden geanalyseerd. Denk hierbij aan de kosten, opbrengsten, prognose van winst en beoordeling van risico. Om inzicht te krijgen in de doelgroep, concurrentie, trends en behoeften wordt vervolgens een marktonderzoek uitgevoerd. Bij een succesvolle analyse wordt het concept omgezet in een gedetailleerd ontwerp en wordt het ontwerp uitgewerkt tot een prototype van het product. Hierbij kan alleen een schets gemaakt worden, maar ook een volledig functionerend model. In de testfase worden het prototype uitgebreid onder de loep genomen om te zien of het aan alle eisen voldoet. Hierbij wordt meestal ook gebruik gemaakt van feedback van testers. Na eventuele aanpassingen en verbeteringen van het ontwerp en een nieuwe test, wordt het productieproces gepland, inclusief de selectie van leveranciers, de inkoop van materialen en de productieplanning. Zodra het product wordt geproduceerd wordt een marketingstrategie opgezet om het nieuwe product op te markt te brengen. Ook dit is een uitgebreid plan dat vanuit verschillende invalshoeken wordt benaderd. Eenmaal geproduceerd en gelanceerd wordt het product beschikbaar gesteld voor de klanten. De laatste fasen van de productontwikkeling betreffen de feedback en levenscyclusbeheer.